Η Τιμή των Βιβλίων και η Τιμή η Δική μας.

Σκέψεις από μια ωραία Ανάρτηση στο Blog του Βιβλιοκαφέ χτες
και μια σεμνή Πρόταση από το Blog του Degas σήμερα.
 
 
 



Η Αφορμή
Ένα άρθρο του Πατριάρχη χτες,σχετικό με τη στροφή ,λόγω κρίσης, πολλών βιβλιόφιλων στις βιβλιοθήκες τους αλλά και στα παζάρια και στην αγορά παλιότερων τίτλων βιβλίων,άρα πιο φτηνών,μ΄ έβαλε σήμερα σε σκέψεις, βιβλιοφιλικές πρωτίστως,αλλ΄ όχι άσχετες με την οικονομικοπολιτικοκοινωνική επικαιρότητα…
Διαβάστε το  άρθρο στο Βιβλιοκαφέ, έχει ενδιαφέρον και σκεφτείτε την πρόταση, που κάνω σε όλους στο τέλος της ανάρτησής μου, πρόταση  σεμνούλας,ειρηνικής αντίδρασης στην πάσης φύσεως μιζέρια.
Οι Σκέψεις
Σκέφτομαι πού βαδίζουμε,τι άλλο μας περιμένει στην συνέχεια,όταν εκτός από τον απίστευτο  οικονομικό μηδενισμό μας ως χώρα,επιχειρείται παράλληλα πρωτοφανής εθνικός εκφοβισμός. Και δεν μας τιμά,νομίζω,ειδικά εμάς τους φανατικούς του βιβλίου,όποιο κι αν είναι το εισόδημα κι η ιδεολογία μας-εφόσον έχουμε, διότι και στα δύο υπάρχει... έλλειψη-άρα και το μέγεθος της κρίσης,που βιώνουμε στις ζωές μας καθημερινά , να είμαστε απλώς ουδέτεροι και καλόβολοι αναγνώστες.
Κι αν δεν το καταλαβαίνουμε-μετά από τόσα εξαιρετικά βιβλία που καμαρώνουμε  πως τα έχουμε διαβάσει,βιβλία ξέχειλα από την παγκόσμια σοφία και την αποτύπωση του λαμπρού και υψηλού πνεύματος των ανθρώπων- ότι ποδοπατιέται εδώ και τέσσερα χρόνια το Σύνταγμα κι η Δημοκρατία η ίδια,τι να πω,είμαστε πολίτες για κλάματα, ανθρωπάκια που διαβιούν σε μια ηττημένη Δημοκρατία που ψυχορραγεί κι ο Θεός να βάλει το χέρι του, διότι στις φοβισμένες, εκφασισμένες, συντηρητικοποιημένες μέχρις απάθειας κοινωνίες, εύκολα επιβάλονται τα τρισχειρότερα.
Κι από τέτοια άλλο τίποτα η καημένη μας η πατρίδα...
Επίσης σκέφτομαι ,αφού εμείς εδώ στα blogs μιλάμε ακόμα για χρήματα,που δίνουμε σε βιβλία και αφού  κι αυτά λιγόστεψαν όχι από επιλογή δική μας αλλά πάντως εμείς έχουμε εναλλακτική λύση το να καταφεύγουμε πιο συχνά, έστω κι αναγκαστικά,στις φορτωμένες μας βιβλιοθήκες, στα παζάρια και σε τίτλους παλιότερους  για να ικανοποιήσουμε το μεράκι μας,πως θα ΄πρεπε να πούμε πάλι καλά.
Αλλά όχι,να μην το πούμε ένα τέτοιο άθλιο πάλι καλά, γιατί μας επιβάλλεται από τα πάνω ως.... τρόπος ζωής.Όχι!Να μην πέσουμε στην παγίδα της προσωπικής  φυγής μέσα στις δυσκολίες μιας τέτοιας καθολικής κρίσης,όταν η Ηθική-ειδικά αυτή-είναι στημένη μπροστά στο εκτελεστικό απόσπασμα του Φόβου! 
Πώς είναι δυνατόν να πούμε έτσι εύκολα ένα εγωτικό δόξα τω θεώ επειδή  δεν ψάχνουμε ας πούμε στα σκουπίδια για φαγητό,μα μπορούμε και μιλάμε από τα ζεστά μας σπίτια και τα ωραία μας pc για βιβλία και γιατί να το θεωρήσουμε αυτό τύχη προσωπική και να σιωπήσουμε, ενώ πρέπει να είναι, μετά βεβαίως από τα πιο καίρια  ανθρώπινα δικαιώματα, ένα δικαίωμα κι αυτό και μια κατάκτηση όλων;
Τα χούγια
Από επιλογή λοιπόν δεν έσπευδα ούτε πριν,ούτε θα το πράξω τώρα, ν΄αγοράσω το καινούργιο του τάδε ή της δείνα πλην ελαχίστων εξαιρέσεων και στην βιβλιοθήκη μου υπάρχουν βιβλία πολύ αξιόλογα να διαβάσω ή ακόμα καλύτερα να ξαναδιαβάσω.
Όμως καινούργιους τίτλους,ίσως όχι μυθιστορήματα, που σ΄αυτά υπάρχει ο κίνδυνος να μην είναι ό,τι περιμέναμε,τι στο καλό, θα κόψω ανελέητα απ΄αλλού,όχι από υπολογισμένα για ανάγκες των παιδιών μου χρήματα και θα τους αγοράσω!
Η Πρόταση
Παράλληλα όμως θα συνεχίζω να πιέζω να κατέβει η τιμή και των νέων εκδόσεων και σας παρακαλώ,κάντε το ίδιο,αν συμφωνείτε,εσείς οι μπλόγκερς από τα μπλογκς σας, οι λοιποί φίλοι και φίλες απευθυνόμενοι με e-mail και επιστολές κι όπως αλλιώς μπορείτε στους εκδότες και με ευγενική...γκρίνια στους βιβλιοπώλες-επειδή εκείνοι όντας στα όρια της επιβίωσης των μαγαζιών τους αν και δεν μιλάω τόσο για τα κεντρικά,την μεταφέρουν,να   είστε σίγουροι- και από τους οποίους, ελπίζω κι όχι από τα σουπερμάρκετ,αγοράζετε τα βιβλία σας.
Τα Παραδείγματα
Ένα παράδειγμα: αγόρασα μερικά βιβλία στο τέλος του Γενάρη,ανάμεσά τους  δύο καινούργια: τον " Ύπατο της Σμύρνης " της Σωτηρίας Μαραγκοζάκη, Κέδρος ,ένα μεγάλου ιστορικού ενδιαφέροντος μυθιστόρημα,περίπου 400 σελίδων,που κάνει 15,90.
Τυπωμένο σ΄ ένα χαρτί χάλια,δεν το συζητώ.Φυσικά δυσανασχέτησα που ο Κέδρος έκανε αυτή την στροφή, ενώ δεν κατέβασε αναλόγως την τιμή. Αντιθέτως για το «Τιμωρό Χέρι του Λαού»,το δεύτερο –δεν έχω κάνει ακόμα ανάρτηση,πρέπει να σκεφτώ πολύ ψύχραιμα τι θα γράψω αν και πήρα θάρρος από την εξαιρετική,ακούστε την οπωσδήποτε,εκπομπή του Librofilo με την συμμετοχή του ίδιου του συγγραφέα,του Ιάσονα Χανδρινού , που ήταν καλεσμένος του - που  είναι ένα ακόμα βιβλίο από τις ωραίες εκδόσεις του Θεμέλιου κι έχει εξίσου πολύ μεγάλο ιστορικό ενδιαφέρον με το πρώτο και για το οποίο επειδή αυτό είναι τυπωμένο σε καλό χαρτί αν και με λιγότερες σελίδες κι αν και κοστίζει ομοίως 15,90 ,ομολογώ, δεν γκρίνιαξα τόσο .
Η Λυπητερή
Συνολικά πάντως 5ο ευρώ-επειδή είπαμε αγόρασα και κάτι άλλα-καθώς δεν μου τρέχαν τον καλό τον καιρό λεφτά από τα μπατζάκια,πόσο μάλλον τώρα,δεν ήταν και λίγα!
Αλλά τα διέθεσα όντας εδώ κι έναν μήνα ά ν ε ρ γ η και δυσκολεύτηκα,μα… δεν καπνίζω,δεν το ένα, δεν το άλλο,μερικά βιβλία καινούργια,ε, δεν γίνεται να μην το αγοράσω,όσο θα μπορώ δηλαδή !
Το Διά ταύτα
Στο διά ταύτα, προτείνω να αντισταθούμε -μην προτρέχετε,μη θορυβείστε, εννοώ σε βιβλιοφιλικό επίπεδο,αφού αυτό μπορούμε τουλάχιστον,πιστεύω -μειώνοντας τις αγορές μας νέων τίτλων συστηματικά , δημοσιοποιώντας το όμως παράλληλα ως πράξη συνειδητή κι απαιτώντας αληθινά χαμηλότερες τιμές μα και μια γενικότερη εξυγίανση στο χώρο.*
Μπορούμε πχ να συντάξουμε από κοινού μια ανοιχτή ηλεκτρονική επιστολή–οι μπλόγκερς και οι επισκέπτες μας που ενδιαφέρονται-απευθυνόμενοι στους εκδότες και να τους εκθέσουμε τις σκέψεις και προτάσεις μας για φτηνό χαρτί-πολύ χαμηλή τιμή,ακριβότερο χαρτί -λογικότερη τιμή,καλύτερη χονδρική σε όλους τους βιβλιοπώλες-μεγαλύτερη του 10% έκπτωση στους αναγνώστες ,προσφορές από τα μεγάλα βιβλιοπωλεία του στυλ με την αγορά ενός καινούργιου τίτλου δώρο έναν παλιότερο,την οργάνωση ενός μόνιμου αλλά σ ο β α ρ ο ύ παζαριού βιβλίων, πέρα από τις λογικές αρπαχτής, με τίτλους και τιμές, που δεν θα στρέφονται εναντίον των μικρότερων βιβλιοπωλείων και πολλά ακόμα που θα τα σκεφτούμε στην πορεία,έχω αρκετές ιδέες, έννοια σας...
Τα Καλοπιάσματα
Ξέρω καλά ότι οι μπλόγκερς κι οι επισκέπτες φιλαναγνωστικών σελίδων δεν είμαστε πια μια αμελητέα φωνή, γιατί λοιπόν να μην δοκιμάσουμε να πάμε ένα βήμα πιο πέρα από την απλή επισήμανση ενός σημαντικού ζητήματος ;
Ας κάνουμε επιτέλους ένα κάτι ,τίποτα δεν είναι άσχετο και περιττό,όλα είναι κρικάκια μιας αλυσίδας που λέγεται ζωή.
Το... Σύνθημα
Ας αγωνιστούμε -δεν θα χρειαστεί δα να παει κανείς και σε καμιά.... πορεία -για να μην σπάσει κι άλλο  κρικάκι της ειρηνικής και ποιοτικής καθημερινότητας, που όλοι οι Έλληνες δικαιούμαστε, αρχίζοντας ,εμείς οι βιβλιόφιλοι,απ΄αυτά που αγαπάμε…
Το Aστεράκι
*μη γίνουμε η δικαιολογία ας πούμε και συνεχιστεί η μη καταβολή των χρημάτων, που πολλοί εκδότες χρωστάνε σε υπαλλήλους, μεταφραστές, εικονογράφους κά
Το Ακαταλόγιστο του Zήτουλα
Μμμμ...αντί οι λατρεμένοι μας εκδότες να πολτοποιούν  όσα βιβλία δεν πουλιούνται με τίποτα, ούτε σε παζάρια,σε στοκατζίδικα,με τούτα και με κείνα τα δελεαστικά- εκπτώσεις, προσφορές και τα ρέστα-ας τα Χ Α Ρ Ι Σ Ο Υ Ν !
Ας δοκιμάσουν να στήσουν σε όλες τις πόλεις οργανωμένες χαριστικές γωνιές, ζητώντας την βοήθεια των δημοτικών αρχών ή βιβλιόφιλων εθελοντών.
Κερδισμένοι, αυτοί και πάλι,θα βγουν.

Σχόλια

  1. Το Ακαταλόγιστο του Ζήτουλα είναι αυτό που μου άρεσε περισσότερο :Ρ

    Σοβαρά τώρα, εγώ μαζί σου είμαι, εννοείται, αρκετά κάτσαμε στα αυγά μας. Κι ας μην είναι η πρώτη προτεραιότητα (ίσως για μας να είναι...), αξίζει τον κόπο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κατερίνα,
      προφανώς δεν μπορεί να είναι η πρώτη αλλά το ότι είναι κοινή και συνθετική των απόψεων,από την φύση της,πολλών διαφορετικών ανθρώπων, την κάνει να έχει πιθανότητες για μια άμεση αλλαγή στην καταναλωτική νοοτροπία ,που επικρατεί σ΄έναν χώρο,ο οποίος είναι σημαντικός από την μήτρα του και γιατί να μην σπρώξουμε να γίνει ακόμα περισσότερο.

      Διαγραφή
  2. Καλημέρα, Βιβή.
    Φυσικά η τιμή πρέπει να πέσει. Κι όλοι, όχι μόνο αναγνώστες-ιστολόγοι, το λένε και το ζητούν.
    Στείλε μου ενα μέιλ, αν θες: sjuzet@hotmail.com
    Πατριάρχης Φώτιος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μετά χαράς, Πατριάρχη.
      Υπάρχουν πολλά δύσκολα σημεία στο όλο θέμα,αλλά αξίζει να έχουν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι,οι εκδότες μάλλον περισσότερο,μια συγκεκριμένη απεικόνιση σε προσδιορισμένο, κοινό, χρόνο.
      Αν περιμένουμε να αφουγκραστούν από μόνοι τους τον κόσμο και να πράξουν, ζήσε Μάη μου,αφού ήδη το ξέρουν...

      Διαγραφή
  3. Καλημέρα! Και φυσικά δεν είμαστε πολίτες για κλάματα ούτε ανθρωπάκια, αν και όντως διαβιούμε σε μια ηττημένη Δημοκρατία που ψυχορραγεί και χρειάζεται ν' αντιστεκόμαστε. Συμφωνώ κι εγώ με την ανάγκη να μειωθεί η τιμή του βιβλίου, αν και αντιλαμβάνομαι την άσχημη θέση και των εκδοτών/βιβλιοπωλών αυτή την εποχή. Αυτό που δεν μπορώ να καταλάβω είναι οι διαφοροποιήσεις από εκδότη σε εκδότη, καθώς και οι συχνά προκλητικά υψηλές τιμές σε βιβλία ελλήνων συγγραφέων, σε σύγκριση με μεταφρασμένα (όπου ο εκδότης, πέραν του μεταφραστή έχει να πληρώσει και δικαιώματα στον ξένο εκδότη). Και ξέρω πως αυτό δεν αντιστοιχεί πάντα σε υψηλά έσοδα για τους ίδιους τους συγγραφείς (που σε πάρα πολλές περιπτώσεις χρηματοδοτούν οι ίδιοι τις εκδόσεις). Θα μου επιτρέψεις όμως, Βιβή, να προσθέσω ότι για τους βιβλιόφιλους, αλλά και για τον καθένα για να μην θεωρήσουμε ότι οι "βιβλιόφιλοι" είναι μια ξεχωριστή κάστα, δεν είναι σε αντιπαράθεση η χρήση των βιβλιοθηκών. Κάθε άλλο μάλιστα. Αλλά νομίζω θα χρειαστεί να καταφύγω σύντομα σ΄ένα ολοκληρωμένο κείμενό μου στο δικό μου ιστολόγιο. Πάντως, για τα βιβλία που τους μένουν, δεν διαφωνώ να χαρίσουν, όμως ας δώσουν προτεραιότητα στις βιβλιοθήκες όλης της χώρας, δημοτικές, δημόσιες. Καλή ανάγνωση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κατερίνα,περιμένω την ανάρτησή σου.
      Στο μεταξύ να σου πω ότι η εμπειρία μου, ως βιβλιοπώλισσα βαρεμένη με την λογοτεχνία και άνευ επαρκούς εμπορικού δαιμονίου,ειδικά σε σχέση με τους εκδότες,όχι όλους βέβαια, ήταν οδυνηρή.Δεν τους λες και προασπιστές της Λογοτεχνίας υπεράνω χρημάτων,έχω να πω ουκ ολίγα,που δεν τα φαντάστηκα,τα έζησα...
      Ο Πατριάρχης στο άρθρο του φτάνει στο κρίσιμο ζήτημα των τιμών των καινούργιων βιβλίων κι εκεί εστίασα κι εγώ ακολούθως,επειδή δεν θα ήθελα ,ούτε κι εσύ κι άλλοι φίλοι φαντάζομαι,με το πρόσχημα της κρίσης να μειωθούν ή και να εκλείψουν οι ενδιαφέρουσες εκείνες νέες εκδόσεις που δεν πληρούν όμως την βασική για τους εκδότες –είπαμε όχι όλους, ευτυχώς-προϋπόθεση της βέβαιης εμπορικής τους αποδοχής και να επιβιώσουν ως καινούργιοι τίτλοι τα μυθιστορήματα ας πούμε και δη τα ευπώλητα ή να είμαι πιο ειλικρινής τα τύπου οι πενήντα αποχρώσεις κτλ
      Αντιπαράθεση με τις βιβλιοθήκες;Όχι,ίσα ίσα.

      Διαγραφή
  4. Καλά όλα αυτά αλλά όταν δημιουργήθηκε η ενιαία τιμή γιατί δημιουργήθηκε; Δεν ξέρω αν συμφωνώ απόλυτα μαζί σου.
    Το βιβλίο είναι ακριβό αλλά ΤΙ δεν είναι ακριβό;
    Γιατί απαιτούμε να πέσει η τιμή των βιβλίων και όχι η τιμή του ψωμιού;
    Εξάλλου το βιβλίο έχουμε τη δυνατότητα να το βρούμε φθηνά μέσω προσφορών, δωρεάν μέσω βιβλιοθηκών.
    Παρατηρώ και τις καφετέριες που είναι γεμάτες, το ίδιο και τα τσιπουράδικό εδώ στο Βόλο και λέω δεν είναι θέμα τιμής είναι θέμα επιλογής. Προτιμούμε να δώσουμε λεφτά για μια μπύρα και όχι για ένα βιβλίο.
    Πάντως με την πολιτική των πολτοποιήσεων έχω και εγώ την ίδια άποψη με εσένα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εννοείται ότι το ψωμί ό λ ω ν θα έπρεπε να προηγείται, Librarian και δεν ξέρω ούτε εγώ τι σόι επιλογή είναι να προτιμάμε το καφέ και το τσιπουράδικο από το βιβλίο ή μάλλον υποψιάζομαι καθώς υπάρχει και μια ωραία φράση που λέει τι είμαστε αλλά είναι σόκιν και ως καλή κυρία, χαχα, δεν την λέω...
      Απλώς εδώ εστιάσαμε στην προφανή αδυναμία ακόμα και των πιστών του βιβλίου να αγοράζουν νέους τίτλους επειδή είναι πολύ ακριβοί.
      ΄Οσο για την ενιαία τιμή ισχύει αλλά δεν τηρείται σε πολλές περιπτώσει κι από τους ίδιους τους εκδότες.

      Διαγραφή
  5. Πάντως, ακόμα κι αν δεν δηλώνεται ρητά και δεν γίνεται συντεταγμένα και οργανωμένα, ήδη οι αναγνώστες έχουν δείξει την επιθυμία τους, αγοράζοντας κατά κόρον προσφορές και οικονομικότερα βιβλία. Και μην νομιζει κανείς ότι οι βιβλιοπώλες και οι εκδότες δεν έχουν πάρει το μήνυμα. Βλέπουν τα νούμερα των πωλήσεων και αντιλαμβάνονται τον σφυγμό της αγοράς.
    Πιο σημαντικό από το να κάνεις πορεία ή διαμαρτυρία, είναι το να πράττεις αναλόγως. Και αυτό, από όσο μπορώ να αντιληφθώ (από το διαδίκτυο και από τον περίγυρό μου), στον τομέα του βιβλίου γίνεται ήδη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αντιλαμβάνονται τον σφυγμό της αγοράς,Θαλή μου, αλλά δεν κάνουν τίποτα.
      Βλέπεις,κατά καφέ και τσιπουράδικο που λέει και η Librarian,πουλιούνται μια χαρά οι χαζομάρες ,
      οπότε γιατί να εκδόσουν φτηνούς νέους τίτλους που δεν είναι γκρι και ποζπαπαρί...

      Διαγραφή
    2. Ροζπαπαρί εννοούσα...

      Διαγραφή
  6. Προσυπογράφω! Έτσι όπως είναι η κατάσταση είναι αδύνατον να αγοράζουμε βιβλία με τους ρυθμούς που διαβάζουμε. Πάλι καλά που αυτόν το μήνα δυο βιβλιοπωλεία έκαναν bazaar και στη Θεσσαλονίκη(είχε προηγηθεί ένα συγκεντρωτικό τον Νοέμβριο), γιατί εμείς δεν έχουμε το ετήσιο όπως στην Αθήνα. Διαφορετικά αναγκάζεσαι ,για να ρίξεις το κόστος και να μην παρατήσεις την ανάγνωση, να κάνεις επιλογές από προσφορές και μεταχειρισμένα, κάνοντας μόνο προσεχτικές αγορές νέων τίτλων. Πάντως ο Καστανιώτης πρέπει να αντιμετωπίζει μεγάλο πρόβλημα, καθώς βλέπω δεκάδες τίτλους του σε διάφορα βιβλιοπωλεία με έκπτωση σχεδόν 70%.Μάλλον κάποια στιγμή οι εκδοτικοί οίκοι θα υποχρεωθούν να βάλουν νερό στο κρασί τους..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο κίνδυνος να μειωθούν οι νέες εκδόσεις όσο οι τιμές των καινούργιων είναι τόσο ακριβές και ξέρεις ποιές ειδικά,είναι στην πόρτα.
      Θα μειώσουν με την δικαιολογία της κρίσης και λόγω των χρεών τους κτλ ό,τι δεν θα θεωρήσουν ικανό να αποσβέσει και θα μας μείνουν τα αισθηματικούλια,τα παλιούλια,τα προσφορούλια...
      Ε,γιατί;

      Διαγραφή
  7. Στάθης15/2/13 22:19

    Δεν μεταχειρίζονται οι εκδότες όλα τα βιβλιοπωλεία το ίδιο;
    Δηλαδή σε τι ποσοστά κινούνται αν μπορείς να το πεις ;
    Η Πολιτεία τι φάση είναι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν ξέρω,Στάθη,ειλικρινά.Διάβασε το σχόλιο του ανώνυμου στις 00:29,με αυτά τα ποσοστά δουλεύει όντως το μικρομεσαίο,συνοικιακό βιβλιοπωλείο.
      Τουλάχιστον στα βιβλία.Διότι στα σχολικά είναι ακόμα πιο χαμηλά τα ποσοστά και ο ανταγωνισμός με τα σκουπίδια του τζάμπο πχ δεν παλεύεται.
      Κάποιοι εκδοτικοί οίκοι εμένα μου έκαναν και 40% αλλά και πάλι δεν φτάνει.Πρέπει να πουλάς πάρα πολλά βιβλία κάθε μέρα, χωρίς επιλογή,τα πάντα,μαγειρικές του καθενός τηλεοπτικού βλάκα, βιογραφίες σταρ,χαζά μυθιστορήματα της μιας και της άλλης.Εγώ δεν ήθελα.Δεν ήθελα ρε παιδί μου!Γούσταρα να προτείνω άλλα διαβάσματα στους συνδημότες μου.Κι ύστερα ήρθε η κρίση...Αλλά δεν πατώνουν μόνο τα καλά βιβλία,ας μη λέω τώρα τρελά,είναι γενικότερο το χάλι.

      Διαγραφή
  8. Ανώνυμος16/2/13 00:29

    Καλησπέρα.Πολύ ενδιαφέρον το θέμα.Βιβή,λυπάμαι για το μαγαζί σου.Μακάρι να αλλάξουν γρήγορα οι συνθήκες και να ξανακάνεις την προσπάθειά σου.Θα σας πω ότι σήμερα Παρασκευή το καφέ απέναντι από το βιβλιοπωλείο μας ήταν τίγκα και το ρακάδικο παρακάτω είχε αρχίζει να γεμίζει. Librarian, για σένα το λέω,παντού τα ίδια.Ας πούμε λοιπόν ότι λόγω ημέρας όλο το απόγευμα γι αυτό τον λόγο βαράγαμε μύγες.Χτες όμως; Προχτές;Την περασμένη βδομάδα;H κατάσταση στα βιβλιοπωλεία περιοχών εκτός κέντρου είναι απελπιστική. Φταίνε πολλά. Σημειωτέον ότι και εμείς αν είχαμε μόνο βιβλία θα είχαμε κλείσει προ πολλού.Επίσης αν είχαμε μόνο ποιοτικό βιβλίο, αυτό που στη πραγματικότητα αγαπάμε και διαβάζουμε θα είχαμε κλείσει πριν καν ανοίξουμε!Ξεκάθαρα πράγματα και γι αυτό παρακαλώ ανεχθείτε την ανωνυμία μου.
    Να προσθέσω μερικά γενικά οικονομικά στοιχεία στη συζήτηση λόγω ιδιότητας.Η ενιαία τιμή έχει νόημα μόνο για τους τίτλους διετίας και τα πολύ κινήσιμα βιβλία τα οποία εννοείται ότι φροντίζουν να ανατυπώνουν και έτσι να τα εντάσσουν μονίμως στη διετία.Τα ευπώλητα των ευπωλήτων δεν βγαίνουν ποτέ σε προσφορά,να το ξέρετε αυτό.
    Από εκεί και πέρα γίνεται το μεγάλο μπάχαλο.Η χονδρική σαν ποσοστό είτε προμηθεύεσαι από χονδρέμπορο είτε από οίκο κατ΄ευθείαν κινείται ανάμεσα στο 30-35% και το ίδιο ισχύει και στους άλλους συναδέλφους της περιοχής μου.Μιλώ για το βιβλίο ενηλίκων.Στα παιδικά έχουμε άλλα ζητήματα,εδώ δεν μας ενδιαφέρει όμως το παιδικό.Για τα ποσοστά που μ΄αυτά δουλεύουν τα κεντρικά βιβλιοπωλεία ή αν έχουν κάνει ιδιαίτερες συμφωνίες δεν γνωρίζω να σας πω.Όπως μας λένε οι πωλητές των εκδοτών που έρχονται και σε μας,πολλοί είναι οι λεγόμενοι "μεγάλοι" που χρωστάνε τα μαλλιοκέφαλά τους αλλά δεν γίνεται οι οίκοι να μη βάλουν τα βιβλία τους στα μαγαζιά τους ακριβώς επειδή είναι στο κέντρο.
    Αν αφαιρέσουμε 10%,την αναγνωρισμένη έκπτωση που κάνουμε σε καινούργια και σε κινήσιμα και μόνο εκεί δεν τολμάει εύκολα κανένας,είτε είναι ο κεντρικός είτε στην γειτονιά,
    να σπάσει τιμή και έκπτωση,θα πω ευθέως ότι στην υπόλοιπη αγορά επικρατεί το χάος.ΤΟ ΧΑΟΣ!
    Δείτε σ΄ένα συγκεκριμένο παράδειγμα γιατί όλοι πρέπει να απαιτήσουμε χαμηλότερες τιμές κυρίως στο καινούργιο βιβλίο.

    "Ψωμί,παιδεία,Ελευθερία" του Μάρκαρη,θα το ξέρετε ήδη,το καινούργιο του, μετριότατο κατά τη γνώμη πολλών και τη δική μου.Την γνώμη μας εντός μαγζιού τη ξεχνάμε αφού με τα δεδομένα της κρίσης το ζητάνε αρκετοί παρά τα 19,20 που κάνει.Επομένως 19,2 μείον 10% + το στρογγύλεμα αγοράζει ο πελάτης 17 κι εμείς στη χονδρική 13,30 με 35% από το οποίο αυτό ποσοστό κέρδους βγάζοντας το 10% τι κέρδος μένει;3,70.
    Το υπόλοιπο πού πάει; Φαντάζομαι ότι ο κύριος Μάρκαρης που είναι πολύ γνωστός θα παίρνει τα ποσοστά του.Άλλοι δεν παίρνουν ούτε για δείγμα, είναι στο περίμενε.
    Εμείς είμαστε ήδη στα όρια.Δουλεύουμε για να φυτοζωούμε, ίσα ίσα δηλαδή για να κρατήσουμε το συγκεκριμένο μεσαίο μαγαζί που εμείς έχουμε στήσει μαγαζί ενοικιασμένο που δεν σηκώνει άλλη μείωση.Πρέπει να βγάζουμε κέρδος,όχι τζίρο,
    στην χειρότερη των περιπτώσεων 350e τη μέρα. Δηλαδή 90 βιβλία του Μάρκαρη κάθε μέρα!Για ένα μίνιμουμ επιβίωσης,
    καταλαβαίνετε;Δεν πουλάμε όμως τόσα. Ούτε του Μάρκαρη,ούτε του Α,ούτε του Β και ούτω καθεξής.
    Τι άλλο να σας πω;Ότι μου γυρίζουν τα έντερα με τις 50 αποχρώσεις του γκρι και δεν το βάζουμε στο μαγαζί;Ψέματα θα σας πω.Το βάζουμε και το πουλάμε.Και ο αδελφός μου το πρότεινε με τα σωστά του να βάλουμε και μπάλες και ποδηλατάκια στο πεζοδρόμιό μας κράχτη τώρα που ανοίγει ο καιρός γιατί έχει μια παιδική χαρά κοντά μας μήπως και γίνει τίποτα κι από εκεί.
    Και κάτι άλλο και κλείνω.ΌΠοιος νομίζει ότι ο κόσμος του βιβλίου είναι αγνός είναι πολύ βαθιά νυχτωμένος.
    Καλή συνέχεια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ακριβώς, όπως τα λέτε.Επιβεβαιώνω ένα προς ένα τα στοιχεία.
      Σας εύχομαι να τα καταφέρετε.Με ποδήλατα,με μπάλες,γιατί όχι;Αυτά μια χαρά είναι.Ίσως μ΄αυτά να τα καταφέρετε και να μην χρειάζεστε τα γκρι και τα ροζ "βιβλία"...

      Διαγραφή
  9. Τζωρτζίνα Λαβράνου16/2/13 02:29

    Το να τα χαρίσουν με οργανωμένο τρόπο είναι πολύ καλή ιδέα.
    Καμιά φορά στις βιβλιοθήκες δήμων,σχολείων και αλλού τα χαρισμένα ξεχνιούνται και δεν διαβάζονται ποτέ.
    Αν χαριστούν σε ανθρώπους που τα θέλουν είναι πιο καλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ανώνυμος16/2/13 09:51

    Συμφωνώ με την πρότασή σας.
    Κι εγώ αδυνατώ να αγοράσω νέες κυκλοφοριες λόγω ακρίβειας.
    Έτσι, περιορίζομαι σε παλιές εκδόσεις με χαμηλές τιμές.
    Η διαφορά είναι μεγάλη και πάντα σκέφτομαι ότι με αυτή "κερδίζω" το γάλα του παιδιού μου που κοστίζει 8 ευρώ.
    Είμαι και εγώ στη διάθεσή σας, ως άλλη μια λάτρης των βιβλίων και της ανάγνωσης.

    Α.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ανώνυμος16/2/13 15:22

    Συμφωνώ με την πρόταση της επιστολής.
    Να την συντάξετε σύντομα,να είναι ολιγόλογη και να την αναρτήσετε όλοι την ίδια μέρα αν γίνεται.Μήνυμα έχουν ήδη πάρει από τις πεσμένες πωλήσεις.΄Πολλοί που δουλεύουμε στο χώρο του βιβλίου τα λέγαμε από καιρό.Ούτε μας ακούν,ούτε μας πληρώνουν.
    Ίσως ακούσουν εσάς γιατί σας έχουν ανάγκη να τους διαφημίζετε ανέξοδα όλα τα νέα βιβλία με τα οποία δεν θα ασχολιούνταν σε καμία περίπτωση με το μεράκι το δικό σας. Των περισσσοτέρων προτεραιότητα είναι η προώθηση ευπώλητων.
    Αφού νιώσατε την ανάγκη,να το κάνετε.Μαζί σας.

    περιπλανώμενος πωλητής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Βιβή,
    αν θες, ετοίμασε μια επιστολή
    εκ μέρους των βιβλιόφιλων ιστολόγων,
    στείλε-μας-την να τη δούμε
    και μετά, να κανονίσουμε να την αναρτήσουμε όλοι μαζί.
    Πατριάρχης Φώτιος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχω καταγοητευτεί από τον Πεντζίκη και κολλήσει στο "Μυθιστόρημα της κυρίας Έρσης" του αλλά θα βάλω μπρος την επιστολή.
      Ο περιπλανώμενος με τσίτωσε με αυτό το "σας έχουν ανάγκη να τους διαφημίζετε ανέξοδα όλα τα νέα βιβλία με τα οποία δεν θα ασχολιούνταν...".
      Λες;
      Επειδή είμαι από φύση μου πολυλογού κρατάτε ψαλίδια και προσθαφαιρέστε.

      Διαγραφή
  13. Τι σύμπτωση! Την 1η Μαρτίου θα αναρτήσω στο τακτικό αφιέρωμα της πρωτομηνιάς κείμενο για το "Μυθιστόρημα της κυρίας Έρσης"!!!
    Περιμένω την ανοικτή επιστολή, όταν την ετοιμάσεις.
    Πατριάρχης Φώτιος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Πρόσφατα ενημερώθηκα από ένα βιβλιοφιλικό μπλογκ για κάτι που δε γνώριζα και θα ήθελα να το αναφέρω και σε εσάς. Ορισμένοι μπλόγκερς πηγαίνουν σε εκδοτικούς οίκους και ζητάνε βιβλία για να τα προωθήσουν μέσω των μπλογκς τους. Λένε είμαι από το τάδε μπλογκ και εκείνοι τους δίνουν. Πράγματι, όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, τους κάνουμε διαφήμιση και με τον καλύτερο τρόπο κι εκείνοι το γνωρίζουν.
    Όμως, αυτό, φίλοι, εγώ δεν θα το έκανα γιατί γράφω στο μπλογκ μου επειδή γουστάρω το βιβλίο και όχι με σκοπό να προωθήσω έναν τίτλο αλλά με σκοπό να προωθήσω την ανάγνωση. Άμα θέλει κάποιος εκδοτικός οίκος να μου στείλει βιβλία ευπρόσδεκτα, αλλά δε σημαίνει ότι αν δε μου αρέσουν θα γράψω γι' αυτά.
    Και όπως είπα και παραπάνω δεν πιστεύω τόσο ότι τα βιβλία είναι ακριβά αλλά πως όλα γενικότερα είναι ακριβά. Για την ακρίβεια θα ήθελα να σας αναφέρω ότι εγώ προσωπικά εργάζομαι ως τετράωρη και αμείβομαι με 275 ευρώ μηνιαίως, γιατί τόσο είναι ο βασικός μισθός. Με αυτά τα χρήματα όχι βιβλία αλλά ούτε ψωμί δεν θα μπορούσα να αγοράσω υπό άλλες συνθήκες. Οι μισθοί λοιπόν έχουν το πρόβλημα και όχι τα προϊόντα.
    Αναφέρεται παραπάνω για τη ροζ λογοτεχνία, τις αποχρώσεις του γκρι και άλλου τέτοιου είδους αναγνώσματα. Πολύς λόγος γίνεται από τους βιβλιόφιλους που κατηγορούν τους εκδοτικούς οίκους που εκδίδουν χαμηλής ποιότητας αναγνώσματα. Η άποψη μου γι' αυτό είναι κάθετη. Προτιμώ κάποιος να διαβάζει ροζ λογοτεχνία παρά να μη διαβάζει τίποτα. Γιατί πολλοί Έλληνες δεν έχουν ιδέα τι είναι βιβλίο. Κι έτσι και μπει κάποιος στο βιβλιοπωλείο για να πάρει τη ροζ λογοτεχνία μπορεί να πιάσει και στα χέρια του κάτι που δεν είναι ροζ και να το αγοράσει. Το να μπει είναι το θέμα.
    Διαβάζοντας Κοέλιο και εγώ ξεκίνησα και δεν ντρέπομαι να το πω.
    Και τα ευπώλητα κάποτε μπαίνουν σε προσφορά (γιατί αναφέρθηκε παραπάνω το αντίθετο). Μη ξεχνάμε ότι ο Κώδικας Ντα Βίντσι ήταν κάποτε ευπώλητος, τώρα πουλιέται με 9,90 από τις προσφορές του Λιβάνη.
    Επίσης, την επιστολή που αναφέρετε κατά τη γνώμη μου θα έπρεπε να τη συντάξουν οι βιβλιοπώλες και όχι οι αναγνώστες γιατί κυρίως αυτοί έχουν το πρόβλημα.
    Αν όντως, όπως αναφέρεται παραπάνω, ο βιβλιοπώλης αγοράζει με 30% φθηνότερα τότε πώς η Πολιτεία δίνει εκατοντάδες τίτλους έως και μείων 80%; Να μπαίνει μέσα το αποκλείω.
    Τα βιβλιοπωλεία χάνουν γιατί ο αναγνώστης δεν είναι χαζός θα αγοράσει από εκεί που το συμφέρει.
    Συγγνώμη για το μεγάλο σχόλιο αλλά το σηκώνει η συζήτηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΕ ΔΟΣΕΙΣ .ΑΤΟΚΕΣ ΒΡΕ...
      1.Δεν θα μ΄αφήσετε να διαβάσω τον Πεντζίκη μου,διαβόλοι!
      2.Έχουν μπει πολύ κρίσιμα ζητήματα και παρά την στεναχώρια αυτή-που μου προκαλεί το κλείσιμο του βιβλιοπωλείου και το να μιλάω για τα μέχρι χτες επαγγελματικά μου και να θυμώνω και...τον κακό τους τον καιρό αυτονών που κάνουν ό,τι τους αφήνει η δική μας παθητικότητα για να μας διαλύσουν λιγότερο ή περισσότερο πάντως ΟΛΟΥΣ μας,με ρίχνει ψυχολογικά κι άλλο-θα πω μερικά πραματάκια,όπως τα βίωσα η ίδια βέβαια στα 4,5 χρόνια ύπαρξης του Degas.

      Αγαπητή Librarian,η χονδρική όπως μας έγραψε ο χτεσινός σχολιαστής στις 00:29, είτε αγοράζεις από χονδρέμπορο είτε τους εκδότες,έτσι δούλεψα κι εγώ,είναι όντως 30-35% και σε μένα ήταν και 40%, σταθερά τηρούμενο από 2,μόνο,εκδοτικούς οίκους(από τους λεγόμενους πιο "μικρούς" αλλά στην πραγματικότητα αξιολογότατους και με πολύ καλούς τίτλους),οι οποίοι έχουν καταπληκτική τακτική, συμπεριφορά και συνεργασία γενικώς απ΄ όσο ξέρω.
      Κατά καιρούς κάποιοι εκδότες,από τους "μεγαλύτερους",που είχαν-λέω είχαν,επειδή στο μεταξύ απέλυσαν κόσμο και κοσμάκη και μερικοί δεν πληρώνουν τους απομείναντες εργαζομένους τους-καλό δίκτυο και πολλούς τίτλους μας προμήθευαν βιβλία για να τα πουλάμε κι εμείς ως προσφορές, δίνοντάς μας εμάς την επιλογή από κάποιες λίστες.
      Έτσι είχα κι εγώ βιβλία,ευπώλητα ας τα πούμε,πάντα όμως φρόντιζα να φέρουν κάποια ποιοτικά χαρκτηριστικά που όντας συνειδητά αυστηρή ήθελα να διακρίνονται σε κάθε επιλογή βιβλίων που έβαζα στο βιβλιοπωλείο.
      Με 5,7,9 ευρώ λοιπόν,τόσο έβγαιναν στην λιανική,πραγματικά πολλές φορές έδωσα ξανά και ξανά μυθιστορήματα κυρίως,που κάλυπταν μια χαρά αυτό το σκεπτικό που αναπτύσσεις στο σχόλιό σου κι εσύ γράφοντας "Προτιμώ κάποιος να διαβάζει ροζ λογοτεχνία παρά να μη διαβάζει τίποτα",αλλά και ιστορικά κείμενα και πολιτικά διότι εγώ τα επέλεγα άφοβα αυτά καθώς ήξερα ότι πολλούς βιβλιόφιλους στην γειτονιά μου θα τους ενδιέφεραν,μάλιστα σε τέτοια τιμή.

      Διαγραφή
    2. ΜΕΡΟΣ Β,πωςλέμε πλαν β

      Διαβάζοντας, αν και δεν έχω κάνει αναρτήσεις , εκτός από κάτι λίγες,γιατί το μπλογκ είναι άλλης φιλοσοφίας,πάρα πολλά απ΄αυτά,εντόπισα γραφές από ταλέντα,που σππαταλιούνται, από απαράδεκτους,από βλάκες,από υποφερτούς,από,από...
      Να συμφωνήσουμε ότι είναι καλύτερο ένα ροζ μυθιστόρημα παρά το δελτίο ψεμάτων των οκτώ;Να συμφωνήσουμε.Καλύτερο από ένα τούρκικο σήριαλ που ζήλεψε τη φροϋδική προσέγγιση σχέσης του θύματος με τον θύτη;Μάλλον.
      Στις δεύτερες παραγγελίες επέλεγα ακόμα καλύτερα αφού είχα διαβάσει τα προς προσφορά,ώστε να έχει νόημα το σκεπτικό σου, που είναι εν μέρει και δικό μου αλλά, στην περίπτωση κάποιων κυριών που γελοιοποιούν ξεκάθαρα και το ευπώλητο και το αισθηματικό μυθιστόρημα ως είδος,ένα τέτοιο καλόγνωμο σκεπτικό ,να μου επιτρέψεις να πω,ακυρώνεται...
      Όσο για την αρχή που έκανες εσύ με Κοέλιο,τι συγκρίνεις,ο Κοέλιο είναι ποιότητα σε σχέση με κάτι -ίδου και-ίδη.Ή έθαψα εγώ ποτέ την Ρόζαμουντ Πίλτσερ;Αλλά από κάτι δικές μας έχω φρίξει…
      Με ρωτάς τι γίνεται με την Πολιτεία…Δεν ξέρω.Παράδειγμα: παίρνω τον Δεκέμβρη του ΄12 χονδρική από τον Καστανιώτη, λίγο πριν κλείσω, για φίλο που μου το έχει παραγγείλει το «Μυθιστόρημα ενός Ανθρώπου δίχως Πεπρωμένο» του Κέρτες από την ωραία συλλογή του οίκου Βραβεία Νόμπελ.Έχεις φαξ να σου στείλω το τιμολόγιο;Λιανική –η ενιαία του εκδότη κτλ κτλ 5,90.Χονδρική 4,08.Έκπτωση στο φίλο 15%,η καθιερωμένη της λέσχης,κέρδος βιβλιοπωλείου το συγκλονιστικό ποσόν των 0,94.Δεν είναι όμως εκεί το ζουμί.Το ζουμί είναι στο 1,78 που το αγοράζεις αν πας στην Πολιτεία!Στο μεταξύ σε οποιοδήποτε e-shop,στην χονδρική του ίδιου του εκδότη,στους χονδρέμπορους ,στην Πρωτοπορία που επίσης έχει χαμηλές τιμές,αν πας σήμερα 16/2 να το πάρεις ,θα στο δώσουν αν είσαι ιδιώτης 5,90-10% αν είσαι μαγαζί 4,08.Σχόλιο;Δεν έχω!Δεν ξέρω!Είχε απόθεμα το πολύ καλό και ιστορικό βιβλιοπωλείο,πληρωμένο, άρα δικό του να το δώσει όσο θέλει;Πιθανόν.Είναι αυτό σωστό; Αμέ,για σένα με τα 4ωρα,σίγουρα.Για μένα άνεργη πλέον με χρέος στο ασφαλιστικό ταμείο,αστειεύεσαι ;Αλλά για μένα του χτες κι άλλους του σήμερα που έχουν βιβλιοπωλεία στη γειτονιά τους και που φυτοζωούν ,όπως ο 00:29,τι να σου πω,κάτι δεν πάει καλά και μάλλον η λέξη που χρησιμοποίησε ,ΧΑΟΣ,είναι εύστοχη.
      Βάζεις κι άλλα Librarian και θα επανέλθω για το θέμα της πρώτης σου παραγράφου οπωσδήποτε.Αλλά -όσο έχω-πάω να ..φάω κατιτίς,διότι από τη μια το «Μυθιστόρημα της Κυρίας Έρσης», η μπλογκοσυζήτηση που συνοδεύεται και από μηνύματα στο e-mail μου από την άλλη,ξέχασα καλέ να φάω σήμερα και δεν είμαστε για τέτοια.

      Διαγραφή
    3. ΜΕΡΟΣ Γ, πλαν γ δεν έχουμε, λέξη περιεκτική από γ έχουμε αλλά...


      Λοιπόν έφαγα ,στυλώθηκα η αδυνατούλα χαχαχα κι επανήλθα δριμύτερη.Να πηγαίνουν οι μπλογκάδες να ζητάνε εκείνοι βιβλία πρώτη φορά το μαθαίνω.
      Σε μένα ως μπλογκού βιβλία δεν δόθηκαν ποτέ, ούτε ζήτησα, ούτε σκοπεύω.Σαν συντονίστρια της λέσχης ανάγνωσης και βιβλιοπωλείο,ναι,μου έστελναν βιβλία,συγγραφείς κυρίως κι ερχόμουν συχνά σε δύκολη θέση,να πω την αλήθεια.
      Προχτές μέσω μέηλ της λέσχης με ρώτησε ένας εκδοτικός οίκος αν θέλω να μου στείλουν ένα βιβλίο από μια λίστα, με 5 νομίζω τίτλους, αμέ,του είπα και διάλεξα ένα του Ζουλφί Λιβανελί διότι τα άλλα ή τα είχα ή δεν μου γιάλισαν.Με ενημέρωσε ευγενέστατα ο υπεύθυνος ότι θα μου το στείλουν + ένα ακόμα,δικής τους όμως επιλογής.Δεν μου ζήτησε τίποτα κι αν ζητούσε θα του έλεγα,άσε καλύτερα.
      Όταν παραλάβω τον Λιβανελί-διότι ΕΛΤΑ είναι αυτά- δεν σημαίνει ότι θα σπεύσω να τον διαβάσω και- αφού κι αν τον διαβάσω- δεν είναι βέβαιο ότι θα τον λιβανίσω...
      Σε παραπέμπω στο άρθρο «Διαλαλώντας βιβλία, βιβλίααα...» που έγραφα τον Μάιο του 2012 ακριβώς γιά όλα αυτά και στο blog Διαβάζοντας που η Κατερίνα Μαλακατέ –πάτα στα σχόλιά μου διότι είναι πολυγραφότατη και δεν ξέρω πότε ακριβώς έχει ασχοληθεί -είχε κι εκείνη να πει πράγματα.

      Διαγραφή
    4. ΜΕΡΟΣ Δ και τελευταίο.
      Περί ψωμιού.Παιδείας .Ελευθερίας.


      Δεν έχω να σχολιάσω τίποτα.Έχεις δ ί κ ι ο.

      Αν δεν κάνουμε κάτι (κάτι;)όμως ,πριν μας σημαδέψουν σαν τα γελάδια και μας πάνε για κιμά και μπριζόλες στην Λαγκάρντ και τ΄αφεντικά της, άντε να το βρεις το δίκιο σου κι εσύ κι εγώ ακόμα κι αυτοί που τους ψηφίσανε, δύο μάλιστα φορές οι ανόητοι , έτοιμοι μονίμως,πατημένοι καλά από τις ερπύστριες των μμε,μόλις τους κάνει νεύμα με το μικρό του δαχτυλάκι ο Γιαννάκης,η Ολγούλα και λοιπά τηλεόρνια ,όντας τόσο φοβισμένοι,να το ξανακάνουν.
      Να σου πω δε και το εξής,ότι για μένα κι αυτό που θα κάνουμε,μια επιστολή να μην τιμολογούν τα βιβλία τόσο ακριβά οι εκδότες που έχουν πάρει ουκ ολίγα δάνεια και είναι μέτοχοι σε εταιρίες κι εταιρίες, είναι μια πολιτική πράξη.
      Αυτήν μπορούμε εμείς από εδώ,κάτι άλλο -εμείς ίσως πάλι- από κάπου αλλού,άλλοι έτσι,άλλοι αλλιώς,όλα καλόδεχτα, κι ό,τι πράττει καθένας μας στην καθημερινότητά του.
      Καναπές πραγματικός ή νοερός τέρμα.

      Διαγραφή
  15. librarian όντως δεν είναι ακριβά μόνο τα βιβλία, όλα μοιάζουν ακριβά πλέον.Το λογικό είναι όταν οι μισθοί είναι Βουλγαρίας, αντίστοιχες να είναι και οι τιμές.Βιβή, αν σχεδιάζεις να συντάξεις επιστολή για ταυτόχρονη δημοσίευση, καλό θα ήταν να ενημερώσεις όσον το δυνατόν περισσότερα blogs και κυρίως αυτά με μεγάλη επισκεψιμότητα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βεβαίως.Στον Πατριάρχη που είναι ο πιο παλιός νομίζω,μου έδωσε πρόθυμα το e-mail του και από δική του ανάρτηση μου ήρθε,στο Διαβάζοντας, σ΄εσένα,σε όλους όσους παρακολουθώ κι έχω στο μπλογκοδρόμιο όπως το λέω,Librofilo,No14me,Read for a life,anagnostria,Θαλή,Καγκουρώ και λοιπούς,όποιον έχει mail στην σελίδα του τέλος πάντων,φυσικά στην Librarian που τόσα ωραία θέματα έθιξε κτλ κτλ,εσείς το στέλνετε και σε άλλους βιβλιομπλόγκερς και να το κάνουμε αυτό σύντομα όπως πρότεινε ο περιπλανώμενος πωλητής κι ο Πατριάρχης ,να προσθαφαιρεθούν μερικά αλλά να μην το καραψειρίσουμε,μην ανησυχείτε δεν θα πολιτικολογήσω χαχα.

      Διαγραφή
  16. Αναρωτιέμαι αν θα αναφερθεί στην επιστολή το θέμα της ενιαίας τιμής. Συνεχίζω να προβληματίζομαι αν η κατάργησή της θα έσωζε κάτι ή θα τα έκανε χειρότερα. Το email μου είναι στη διάθεσή σας στο προφίλ μου αν και το θέμα θέλει πολλή σκέψη και οι βιαστικές κινήσεις είναι κάτι που προσπαθώ να αποφεύγω.
    Για εμένα η καλύτερη επιστολή είναι η ά ρ ν η σ η αγοράς βιβλίων που θεωρώ ότι η τιμή τους είναι ακριβότερη από όσο σηκώνει η τσέπη μου ή από όσα έχει να μου προσφέρει. Προτιμώ να κάνω υπομονή και να το πάρω όταν θα έχει περάσει καιρός, από ένα παλαιοβιβλιοπωλείο ή όταν η τιμή θα χαμηλώσει (τρανταχτό παράδειγμα το Αλεξανδρινό Κουαρτέτο, λέτε να έλαβε κάποια επιστολή το Μεταίχμιο;). Ποτέ δεν κατάλαβα γιατί πρέπει να τρέξω να πάρω τις νέες εκδόσεις ενώ υπάρχουν τόσες παλιές που με περιμένουν.
    Κάτι τελευταίο, ανεξαρτήτως τιμής βάζω πάνω από όλα την ποιότητα. Και το ελληνικό βιβλίο είναι από τα τυπογραφικά ομορφότερα παγκοσμίως. Αν με το να πέσουν οι τιμές πέσει και η ποιότητα το θεωρώ καταστροφή. Η στροφή του Κέδρου, όπως ανέφερες, με προβληματίζει.
    Επίσης, κάτι που δεν μπορώ να μη σχολιάσω. Παρατηρώ στα σχόλια ότι αποφεύγονται επιμελώς να ονοματιστούν οι εκδότες που είναι συνεπείς και συνεργάσιμοι που σκέφτονται το μικρό βιβλιοπώλη, που στέλνουν βιβλία τους χωρίς να απαιτούν...
    Είναι θέματα που πρέπει να γνωρίζουν οι αναγνώστες πριν αποφασίσουν τι θα αγοράσουν, σε ποιο βιβλιοπωλείο θα μπουν. Φοβόμαστε μήπως και τυχόν κατηγορηθούμε για διαφήμιση από κάποιους ανώνυμους;
    Όχι, πρέπει να ξέρει ο αναγνώστης ότι οι εκδόσεις Πόλις στέλνουν τα βιβλία τους δωρεάν στους βιβλιοπώλες γιατί σέβονται τη δύναμή τους στην προώθηση. Οι εκδόσεις Διάπλαση έπεσαν πολύ στα μάτια μου όταν ανέφεραν ότι προτιμούν να πολτοποιούν τα βιβλία τους από το να τα στέλνουν δωρεάν στις βιβλιοθήκες.
    Μια ιδέα: προτιμώ από μια ανάρτηση επιστολής να μπει μόνιμα στο πλάι όλων των μπλογκς ένα μήνυμα, ένα σλόγκαν, μια εικόνα που θα αναφέρει την άρνηση αγοράς νέων τίτλων σε υψηλή τιμή.
    Μήνυμα προς όλους τους εκδότες, σκέψη προς όλους τους αναγνώστες.
    Την καλημέρα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα,Librarian.
      Η ενιαία τιμή και το καθιερωμένο 10%, νομίζω, πρέπει να διατηρηθούν.Με τις ανατυπώσεις δεν ξέρω τι θα μπορούσε να γίνει.
      Ίσως να έχεις δίκιο κι όταν αναρωτιέσαι αν πρέπει να ονοματίζουμε εκδότες ,πρόσωπα και καταστάσεις γενικότερα.Οι εκδόσεις Πόλις είναι αυτής της τακτικής,το επιβεβαιώνω,είναι ανάμεσα σ΄αυτές που είπα ότι εγώ είχα σε όλα εξαιρετική συνεργασία.Ο Γκοβόστης,η Εστία,η Άγκυρα στα παιδικά.Θαυμάσιοι κι επιπλέον οι συνεργάτες τους διαβάζουν και οι ίδιοι!Τι είπα μόλις τώρα; Διαβάζουν και οι ίδιοι;Ω,ναι, δε έκανα λάθος, υπάρχουν πάρα πολλοί στον χώρο,που δεν ανοίγουν βιβλίο….
      Δυκολεύομαι όμως να θυμηθώ άλλους,που να πω ρε παιδί μου δεν βάζουν τα λεφτά πάνω απ΄ όλα…
      Με το περίστροφο στον κρόταφο για τα λεφτά τους ο Καστανιώτης ,ο Πατάκης,ο Ψυχογιός,η Ωκεανίδα…Θα μου πεις ,ε,ναι,για ψυχικό της μανούλας τους θες να δουλεύουν κυρία μου ή μήπως δεν τρώνε φέσια κι αυτοί, ουκ ολίγα;
      Όταν έκοβα στην αρχή τις επιταγές και πλήρωνα μπαμ μπαμ ,βροχή οι τυπικές ευγένειες, στα δύσκολα, χαίρετε. Δεν με είχανε ανάγκη.Ας είν΄καλά ο Σκλαβενίτης… Δεν τους ψέγω, που λένε, αλλά δεν τους έχω και για… μαχητές της λογοτεχνίας,χαχα.
      Κρίμα που ο Καστανιώτης έχει βάλει τόσο νερό στο κρασί του,έχει τίτλους που είναι διαμάντια,
      πού την έχασε την μπάλα,δεν ξέρω…Τώρα πια βέβαια σκασίλα μου κι εμένα παρομοίως…
      Μεγάλη κουβέντα οι τακτικές των εκδοτών-ορισμός μίνιμουμ παραγγελίας,μικρό ποσοστό χονδρικής, πίεση να βάλεις τα σουξέ,πίεση να πάρουν λεφτά,
      λεφτά,λεφτά,για να κάνεις μια εκδήλωση να σου βγάζουν την ψυχή και,και,και-σε σχέση με τα βιβλιοπωλεία τουλάχιστον αλλά σηκώνει μεγάλη επίσης κουβέντα ο ρόλος τους κι αυτών,των βιβλιοπωλείων, στην υπόθεση βιβλίο.
      Πάντως πολλά βιβλιοπωλεία,κυρίως συνοικιακά,όχι απαραιτήτως μικρά, προτιμούν χίλιες φορές να συνεργάζονται με χονδρέμπορους.Μερικοί εξ αυτών είναι βιβλιόφιλοι οι ίδιοι,συνεπείς και πολύ εντάξει άνθρωποι και έμποροι.
      Τέλος πάντων εγώ θέλω να φύγω πια απ΄αυτά.
      Στην παρούσα φάση με ενδιαφέρει η συνέχιση νέων εκδόσεων με ποιοτικά χαρακτηριστικά και φοβάμαι ότι η μαζική μας στροφή στα παλιά θα ανακόψει την συνέχιση αυτή.
      Όπως έλεγα και στον Θαλή από την απίστευτη κι άνευρη συχνά εκδοτική πλημμυρίδα μας βλέπω να πηγαίνουμε στην άλλη άκρη.Βιβλία πρέπει πάσει θυσία να βγαίνουν καινούργια,να μην σταματάει η δημιουργία και η έκφραση στο όνομα της κρίσης ή να προκρίνονται τα εμπορικότερων προδιαγραφών.
      Γιατί να τυπωθεί το μυθιστόρημα πάνω στο οποίο, λέει ,βασίστηκε η τάδε τούρκικη σειρά και όχι το πόνημα ενός νέου παιδιού;Επειδή το τούρκικο μπορεί να τα βγάλει τα …λεφτά του ενώ ο νέος όχι;Γι αυτό ας κάνουμε αυτή την προσπάθεια,δεν έχουμε και τίποτα να χάσουμε.
      Σ΄ευχαριστώ πολύ για τις ιδιαίτερα σωστές παρατηρήσεις σου,ειλικρινά.

      Διαγραφή
  17. Πολύ σύντομα να πω πως οι εκδότες/βιβλιοπώλες/συγγραφείς παρακολουθούν ανελλιπώς τα βιβλιοφιλικά μπλογκ. Άρα, ήδη έχουν λάβει την έντονη δυσαρέσκεια της πλειοψηφίας του κοινού για τις υψηλές τιμές. Γι'αυτό και βιβλιοπωλεία ακολουθούν την τακτική της Πολιτείας με μεγάλες εκπτώσεις, γι'αυτό και η Πρωτοπορία έβαλε μεταχειρισμένα, γι'αυτό και ο Καστανιώτης κάνει εκπτώσεις ~60-70-80%.
    Απλώς θέλει επιμονή! Μια επιστολή διαμαρτυρίας ίσως ταράξει λίγο τα νερά, αλλά η αγοραστική τακτική των προσφορών (που όπως φαίνεται όλοι ακολουθούμε πλέον) είναι αυτή που θα δώσει τα προσδωκομενα αποτελέσματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Καλησπέρα.
    Προφανώς η επιστολή μιας μειοψηφίας ανθρώπων είναι σταγόνα στον ωκεανό αλλά γιατί όχι και αυτή;Ένα τριπλό χτυπηματάκι του ξυπνητηριού δεν είναι άσχημη κίνηση αφύπνισης:επιστολή αναρτημένη σπό πολλούς,μόνιμο μήνυμα στα μπλογκ,συνέχιση από τον κόσμο της προτίμησης αγοράς παλιότερων άρα φτηνότερων.
    Όλα αυτά που λες λοιπόν, Θαλή, σωστά είναι αλλά τι θα γίνει με την συνέχιση των νέων εκδόσεων,αν όλοι στραφούμε μαζικά,όπως φαίνεται ότι πάει έτσι κι αλλιώς το πράγμα, στα παλιά, πιστεύεις δεν θα συρρικνωθούν ή ότι δεν θα βγαίνουν μόνο οι θεωρούμενες εμπορικές;
    Από την απίστευτη και περιττή εκδοτική πλημμυρίδα που ζήσαμε όλα αυτά τα χρόνια να πάμε στο άλλο άκρο;
    Αυτό θέλω να διεκδικήσουμε-αν δεν σ΄ενοχλεί η λέξη κι όσο μπορούμε πάντα-να συμβάλουμε με ένα τόσο δα,που δεν μας βαρύνει και σε τίποτα,στην συνέχιση νέων εκδόσεων που θα υπάρχουν και γι αυτές προοπτικές και δεν θα αφορούν μία αναγνωστική ελίτ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Επιχειρήματα κατ ΄ευθείαν από την επικαιρότητα.Αν ο κύριος Μπογδάνος δεν ήταν ο γνωστός δημοσιογράφος του Σκάι θα του εξέδιδε ποιητική συλλογή ο Γαβριηλίδης;
    Πώς να μη φοβάται ο καθένας ότι αυτό κυρίως θα είναι από δω και πέρα οι νέες εκδόσεις;Οι ντόρο ποιούσες και φράγκα φέρουσες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Όσο και να μη θες να φανείς ακυρωτικός της προσπάθειας του άλλου και να μη συνδέεις την Τέχνη με την πολιτική.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Χαίρετε κι' από μένα. Ο desperado μου έστειλε το προσχέδιο της επιστολής που ετοίμασες. Συμφωνώ και νομίζω πως θα ήταν μια ωραία κίνηση. Και θα ήθελα να συμμετέχουν όσο το δυνατόν περισσότερα blogs (γιατί όχι και όλα;). Δεν βλέπω το λόγο μη συμμετοχής, δεν πιστεύω να θεωρεί κανείς ότι θα χαλάσει το ανώνυμο image μας, ούτε θα πέσουν έξω οι δουλειές μας λόγω μιας "αντιδραστικής" επιστολής. Κοινώς, δεν έχουμε να χάσουμε τίποτα. Μπορείς να με συμπεριλάβεις ελεύθερα στην τελική μορφή που θα της δώσεις.

    Αυτό που πιστεύω εγώ γενικότερα για την κατάσταση με τις τιμές, έχοντας παρακολουθήσει συζητήσεις παρόμοιες σε κάποιες από τις οποίες πήραν μέρος και εκπρόσωποι από εκδ. οίκους, είναι ότι καταλήγει να είναι ένας φαύλος κύκλος. Οι βιβλιοπώλες έχουν τα δίκια τους, οι εκδότες θα σου αναφέρουν χίλια δυο επιχειρήματα που δικαιολογούν τις υψηλές τιμές των βιβλίων τους και εσύ ο υποψήφιος πελάτης τους θα μείνεις να πληρώνεις το αντίτιμο που θελουν (τελικά) αυτοί.

    Έχω την αίσθηση ότι μπορούν να αλλάξουν την πολιτική τους σχετικά με τις τιμές, απλά ΔΕΝ θέλουν. Οι συγκυρίες της εποχής όμως έχουν οδηγήσει τον περισσότερο κόσμο να "ψάχνεται" παραπάνω και να αλλάζει το σκεπτικό του γύρω από τις αγορές γενικότερα. Και πιστεύω πως το καταλαβαίνουν και οι ίδιοι οι εκδότες καθημερινά. Να κάτσουν λοιπόν κάτω και να βρουν τρόπους ώστε να κάνουν το προϊόν τους προσιτό στον απλό άνθρωπο και μετά να παραπονιούνται για μικρό αγοραστικό κοινό κτλ κτλ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πού έχεις εσύ καλέ μεηλ και δε το είδα;Μια ξερή φόρμα επικοινωνίας βρήκα,μη μου πεις, κάθησε ο καλός άνθρωπος ο Desperado και έγραψε σ΄αυτή!
      Συμφωνώ μαζί σου ότι δεν θέλουν,θεωρούν ακόμα ότι έχουν περιθώρια να μείνουν σ΄αυτό το προ κρίσης καθεστώς.Αλλά δεν είναι έτσι...

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου