Περί Επικοινωνιακής Δεοντολογίας

Like.Comment.Share:στιγμιαία τανύσματα του λιχανού πάνω στο κοιμισμένο πλήκτρο,κινήσεις που υπονομεύουν την έστω όψιμη δημοκρατία των δευτερευουσών σχέσεών μας.Σκέψεις περί εκδοτών Χ,Ψ και Ω στην εντός των κοινωνικών δικτυώσεων επιχειρούμενη επικοινωνία 


book art από την Susan Hoerth 


Στο μπλογκ τυχαίνει και γράφω αρκετές φορές,θετικά ως επί το πλείστον λόγια,για τίτλους κάποιων εκδοτικών οίκων, ας τους λέω Χ, Ψ και Ω.Τις αναρτήσεις μου όλες τις περί βιβλίων τις επικοινωνώ γενικότερα στο φέησμπουκ,επομένως κι εκείνες που τους αφορούν ,σε λογαριασμό που έχω με το όνομά μου και φέροντας την ευθύνη των λεγομένων μου,που φυσικά συνιστούν απόψεις εντελώς προσωπικές, που θέλω μεν να τις μοιραστώ αλλά όχι να τις επιβάλλω και παράλληλα προσέχοντας να μην υπερβώ κάποια όρια,να μην προσβάλλω και υποτιμήσω και αγνοήσω τον μόχθο του άλλου.
Το γιατί ακριβώς διασπείρουμε τις βιβλιοκριτικές μας κι εγώ και πολλοί μπλόγκερς που διατηρούμε τέτοια ερασιτεχνικά,επομένως μη αμειβόμενα ιστολόγια- όμως με πολλούς επισκέπτες και αρκετοί από μας με τετραψήφια νούμερα επισκέψεων σε καθημερινή βάση-είναι μια μεγάλη κουβέντα που δεν είναι της παρούσης. Λειτουργούμε, άθελά μας αν και το γνωρίζουμε, σαν συστηματικοί πλην δωρεάν διαφημιστές των βιβλίων, των εκδοτών και των συγγραφέων,των μεταφραστών κτλ.
Εμένα δεν με πολυπειράζει πια,αφού έχω αυτό το πάθος με τα βιβλία,θα υποστώ και τις λογής συνέπειες.

Όμως, αναρωτιέμαι,πόσο ανόητο είναι άραγε το να εκφράζουμε στα κοινωνικά δίκτυα σαν αναγνώστες και πολίτες τις προσωπικές μας απόψεις για βιβλία, μαζί με εκείνες για ό,τι πέφτει ή μας σφηνώνουν στην αντίληψή μας-ταινίες, μουσικές, τροφές, καλλυντικά, διασκεδάσεις και χίλια δυό- και κυρίως για την τρέχουσα πολιτική επικαιρότητα, τοποθετούμενοι εκ των πραγμάτων σε χώρους ιδεολογικούς,που συγκρούονται μεταξύ τους και αν ισχύει,αν μπορεί να ισχύει και αν είναι ή όχι και κατά πόσον τελικά ανόητο και αντιδεοντολογικό το ίδιο πράγμα να γίνεται,  μάλιστα με σπουδή και ζήλο, από τους εκδότες, τους πρώτους τη τάξει επαγγελματίες του βιβλίου δηλαδή, που η σχέση τους με το βιβλίο δεν είναι απλώς η προσωπική και η του πάθους και η μη αμειβόμενη όπως παραμένει η δική μας,αλλά είναι η ίδια η δουλειά τους και σχετίζεται και με τον βιοπορισμό τους και με χρήματα και με δημόσιες σχέσεις και με τακτικές διεύρυνσης του κοινού άρα υποχωρήσεων και ανάγκης διατήρησης ισορροπιών κτλ επομένως γι αυτά και μόνον, στα πλαίσια μιας στοιχειώδους δεοντολογίας, εμένα δεν μου μοιάζει καθόλου λογικό που οι Χ,Ψ και Ω δημιουργούν ακραία πολιτικά στεγανά και νησίδες!

Book art από την Justin Rowe
Τι εννοώ;Ότι ο Τάδε Ταδόπουλος και η Δείνα Δεινοπούλου μπορούν να είναι στην προσωπική τους ζωή ό,τι επιθυμεί η ψυχή του καθενός,αυτό δα μας έλειπε, αλλά ως εκδότης Χ και εκδότρια Ψ και εκδότες Ω,δεν έχω πειστεί ότι είναι σωστό να μπερδεύουν τόσο τσουβαλιαστά τα προσωπικά τους πολιτικά πιστεύω με την επαγγελματική τους ζωή μέσω μιας κοινωνικής δικτύωσης που συνδέει ευρύτατο κόσμο,ο οποίος μπορεί και να ενοχλείται από την προκλητικότητα ή την αφέλεια της διατύπωσης τόσο προσωπικών γνωμών κάτω από την πετυχημένη σφραγίδα του επαγγέλματος και να θίγεται έμμεσα αν τον εκμεταλλεύονται στην περίπτωση που το μεράκι του για τα βιβλία (τους) λειτουργεί σαν μικρή ή μεγάλη,πάντως ανέξοδη διαφήμιση....

Εμένα δεν μου στέλνουν σωρηδόν τιμής ένεκεν* τα βιβλία ο εκδοτικοί οίκοι,να το ξεκαθαρίσουμε από την αρχή.Ελάχιστες οι φορές,μετρημένες στα δάχτυλα.Οι θετικές εντυπώσεις και τα καλά σχόλια, όταν έχω,καταγράφονται και καμαρώνω γι αυτό,όχι σαν αποτέλεσμα ενός σαβουάρ βιβρ, κοινώς επακόλουθου σε (συχνά) ψιλικατζίδικο νταραβέρι εξάρτησης αλλά όταν και αν όντως προκύψουν από την α ν ά γ ν ω σ η .Υπενθυμίζω-τονίζοντάς το με επιμονή δικαίου- ότι κατά 99,9% αγοράζω τα βιβλία, όσα επιλέγω να διαβάσω και μετά να μιλήσω γι αυτά, μέσω των διεξόδων επικοινωνίας και έκφρασης που μου παρέχει το διαδίκτυο.
Το πράττω με ελεύθερη βεβαίως βούληση κι όχι-να χαρείς,σε προλαβαίνω, επισκέπτη μου, μην πεις τέτοια σαχλαμάρα-με κανα πιστόλι στον κρόταφο, αλίμονο.Όσο μπανάλ επομένως και να φαίνεται η κυνική μου διαπίστωση και η ωμή συσχέτισή της με το θλιβερό επινόημα που λέγεται χρήμα,ας παραδεχτούμε κι ας το πολεμήσουμε αν ολέθριο το θεωρήσουμε ,πως στην αληθινή και σκληρή μας ζωή τα καθημερινά πάρε δώσε, δυστυχώς, ακόμα κι εκείνα που ισχυριζόμαστε πως συνιστούν Τέχνη και εκφράζουν την Ελευθερία μας, έγιναν προϊόντα συναλλαγής. 

Τι προσπαθώ να πω;Ότι συναντώ συχνά πυκνά τους Χ,Ψ και Ω εκδοτικούς οίκους με την άλλη τους πτυχή, εκείνη του διαδικτυακού "γνωστού "μου, ιδιότητα επίκτητη την οποία μετερχόμαστε όλοι στο κοινωνικό δίκτυο και σ΄αυτή στέκομαι σήμερα,διαπιστώνοντας ότι εμένα πχ δεν μου δίνει καμία σημασία ο Χ,Ψ και Ω -ενώ του τρέχουν σάλια και μέλια για άλλους του "φίλους"-και βέβαια κι εγώ τον διαβάζω πολύ φευγαλέα (κι αν το κάνω κι αυτό),υποψιάζομαι δε αμφιδρόμως τι έχει συμβεί και επειδή δεν είναι υγιές ,θέλω να το καυτηριάσω:εκείνος, ο Χ,Ψ και Ω εκδοτικός οίκος, δεν εγκρίνει τις εστιασμένες μου από καιρού εις καιρόν σφοδρές πολιτικές διατυπώσεις επειδή προφανώς δεν συμφωνεί και βεβαίως δικαίωμά του είναι,όταν λέω όμως καλά και ενίοτε διθυραμβικά λόγια για τα βιβλία του, επίσης προφανέστατα, ωφελείται, αλλά σιωπά διαδικτυακώς,ενώ όταν του επαινούν ένα τίτλο στην χάση και στην φέξη οι ομοϊδεάτες του πετάει από την χαρά του και βγάζει έκτακτο τελάλη κι όλο αυτό- καθώς σιχαίνομαι γενικώς τα άσκοπα like, comment,share και πόσο μάλλον που κι εγώ δεν συμφωνώ με τις δικές του, ακραίες, κατά την εκτίμησή μου πάντοτε, πολιτικές απόψεις-μόνο διαδικτυακή  φιλία και σοβαρή και έντιμη επικοινωνία ανθρώπων που αγαπούν το βιβλίο δεν το λες....

"Book autopsies ",Brian Dettmer
Εκτιμώ αρκετά από τα δημιουργήματα των συγγραφέων που εκδίδει ο Χ,Ψ και Ω εκδοτικός οίκος, γι αυτό και αγοράζω τα βιβλία του,το ξαναλέω,μπορεί όμως κι εμένα να μη μου αρέσουν επ΄ ουδενί οι προσωπικές, πεισματικές, πολιτικές και κοινωνικές θέσεις που διατυπώνει και μέσω αυτών να μη ανέχομαι να μου ασκεί επώνυμη,λεκτική βία.Εγώ πρέπει να είμαι και να φέρομαι ως δημοκράτης, το διατυπώνει σε όλους τους τόνους, εκείνος όμως μπορεί να είναι και αγενής και αλαζόνας και άλλα που συγκρατούμαι και δεν τα αραδιάζω.Είναι ο Χ,ο Ψ και ο Ω.
Διατηρώ το δικαίωμά μου λοιπόν να ενοχλούμαι και να απορώ που υποστηρίζει ό,τι υποστηρίζει δημόσια, συνεπικουρούμενος από το κύρος της εκδοτικής του αίγλης!Νομίζω δε πως δεν κάνει καλά!

Δεν τον γνωρίζω βεβαίως πραγματικά,επειδή ποτέ δεν κάναμε αληθινό διάλογο διά ζώσης,ούτε αυτός ξέρει εμένα,ούτε χρειάζεται ίσως να γνωριστούμε,  καθώς το ότι εκδίδει το βιβλίο κάποιου κάτω από τις χ,ψ συγκυρίες και για χίλιους δυο λόγους κι εγώ το διαβάζω για άλλους τόσους δεν είναι σε καμιά περίπτωση η απαρχή καμιάς καθαρής φιλίας και κυρίως καμιάς αναγκαίας διαπροσωπικής εκτίμησης ή απόρριψης,έτσι όπως η ηλεκτρονική και διαδικτυακή φαρσοκωμωδία σχέσεων που χτίσαμε κατάντησε να μας είναι καθημερινή έξη..
Του λέω ευθέως όμως πως αν υπήρχε η δυνατότητα  έκδοσης ενός βιβλίου από πολλούς εκδότες ίσως να μην επέλεγα την δική του.Είμαι εκ των πραγμάτων αναγκασμένη να τον υποστώ αυτόν και τους συγγραφείς του αν δεν επιλέξω σωστά,το αντίτιμο που του καπνίζει,τους κακούς του μεταφραστές, την ανορθογραφία τους,την κάκιστη συχνά ποιότητα χαρτιού,την ανυπαρξία επιμελητή κι ένα σωρό ακόμα,αφού δεν έχω επιλογή πολλαπλών ή έστω περισσότερων της μιας εκδόσεων, παρά μόνο σε ό,τι έχει εκδοθεί ξανά και ξανά.
Και τότε όμως ακόμα -και  αυτό δεν το υποστηρίζω ψευδεπίγραφα ,είναι όντως η περί δημοκρατίας αντίληψή μου τέτοια-θα παραμένει ηλεκτρονικός μου "γνωστός", επειδή δεν θέλω να φορέσω τις ίδιες άσχημες παρωπίδες που φοράει εκείνος,θέλω να ακούσω τι λέει και ει δυνατόν να κατανοήσω γιατί. Γιατί εκτίθεται έτσι επιθετικά.Γιατί προτάσσει επιπόλαια ή καλύπτεται από την επαγγελματική του  σφραγίδα κι όχι το ονοματεπώνυμό του,όπως δικαιούται, γιατί δηλαδή, αν το καλοσκεφτείς, ενεργεί τόσο αντιδεοντολογικά μπερδεύοντας την δουλειά του με τις λογής στρατεύσεις των μπλόγκερ πελατών του όμως και μαζί άμισθων διαφημιστών του και κατά συνέπεια κάνει διακρίσεις χοντροκομμένες, εμπαθής όντας και αχάριστος και προκατειλημμένος με ό,τι και όποιον μπλόγκερ-αναγνώστη  δεν χαϊδεύει φεησμπουκικώς τα προσωπικά του αυτιά και μάτια με εφήμερες,εκτονωτικές ανακοινώσεις που τις κάνουμε- αφελείς και μαζί πονηροί,χειραγωγημένοι πέρα για πέρα όλοι μας- πέφτοντας στην παγίδα της ασυλλόγιστης έκθεσής μας σε κοινή θέα, ξαπλωμένοι φαρδιά πλατιά στα βουνά της ανοησίας του facebook.

Δεν είναι κρίμα;Όλα αυτά δεν είναι πολύ γελοία τελικά;



*επανέρχομαι σε παλιότερο άρθρο κάπως σχετικό με το θέμα,εδώ.


Σχόλια

  1. Ανώνυμος22/10/13 20:28

    Και επιεικής είστε,αγαπητή μου αλλά υπάρχει διέξοδος:αγνοείούμε εκατό τοις εκατό αυτούς και όσο γίνεται και τα βιβλία τους.Ευκαιρία να στηρίξουμε μικρούς και μη διαπλεκόμενους εκδότες.Υπάρχουν πολλοί και τα βιβλία που βγάζουν είναι εξαιρετικά.
    Δ.Τσ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος22/10/13 21:22

      αγνοείούμε;Λάθος,εννοούσα αγνοούμε. Δ.Τσ.

      Διαγραφή
  2. Ανώνυμος23/10/13 15:18

    Προσωπικά πιστεύω ότι όλα αυτά είναι πολλή φασαρία για το τίποτα. Πίσω από τους ελληνικούς εκδοτικούς οίκους υπάρχουν άνθρωποι και όχι διοικητικά συμβούλια αντίστοιχα πολυεθνικών εταιριών και είναι φυσικό να δημιουργούνται συμπάθειες, αντιπάθειες και μικροσυμφέροντα(για μεγάλα ούτε συζήτηση). Επίσης, για όποιον ενδιαφέρεται πραγματικά για το βιβλίο, είναι πολύ εύκολο να καταλάβει αν κάποιος μπλόγκερ είναι στρατευμένος και να φερθεί ανάλογα.
    Ε.Γ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στάθης23/10/13 16:01

      Εδώ όμως δεν μιλάμε για κομματικές στρατεύσεις αλλά γενικότερες και χειρότερες.Το α,β μπλόγκ αν δεν συμφωνείς δεν το διαβάζεις και τέλος.Του εκδότη που στα σπάει με τις νεοφιλελεύθερες παπάρες που υποστηρίζει στο φουμπού αλλά έχει βγάλει και πέντε μυθιστορήματα καλά, τι κάνεις,τον πληρώνεις κι από πάνω;Ας βγαίνει σαν στάθης σταθόπουλος όχι σαν εκδόσεις τάδε.Πιο σωστό είναι.

      Διαγραφή
    2. Ανώνυμος23/10/13 17:03

      Με τον ίδιο τρόπο που δεν διαβάζω κάποιο μπλογκ το οποίο δεν μου αρέσει, έτσι δεν χρειάζεται να διαβάζω και τις πολιτικές απόψεις του κάθε εκδότη στο fb. Υπάρχει η biblionet με την οποία ενημερώνομαι για τις νέες εκδόσεις. Επίσης, στις καλές εποχές ξόδευα περίπου 200 ευρώ το μήνα για βιβλία, 2400 το χρόνο, αν βάλεις και την διασπορά των οίκων, μιλάμε για αστεία ποσά ανά οίκο. Δεν μπορείς να πεις ακριβώς ότι τους πληρώνεις...
      Ε.Γ.

      Διαγραφή
  3. Νικολέτα23/10/13 15:50

    Προτιμώ τους εκδότες που είναι τυπικοί και δεν ασχολούνται με την τρέχουσα πολιτική επικαιρότητα μέσα από τους επίσημους λογαριασμούς τους.Χρειάζομαι απλώς ενημέρωση τι εκδίδουν ,πότε και τι είναι αυτά.
    Εκτός από κάποια συνταρακτικά γεγονότα σαν την δολοφονία του Φύσσα που αυτή ήταν σαφής επίθεση και κατά της δημοκρατίας,οπότε εκεί περιμένω να πάρουν θέση οι κάθε είδους πνευματικοί άνθρωποι,η φιλομνημονιακή προπαγάνδα που ορισμένοι όντως κάνουν συστηματικότατα κι εμένα μου είναι απεχθής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πάντα υπήρχαν στρατεύσεις εκδοτών ειδικά στο χώρο του δοκιμίου,του πολιτικού βιβλίου,του φιλοσοφικού και ούτω καθεξής.Ήξερε ο αναγνώστης τι θα πάρει,τι θα διαβάσει,γιατί κτλ.Έχουν απομείνει τέτοιοι;Δεν ξέρω.
    Στις γενικές εκδόσεις όταν θέλεις όλο το αναγνωστικό φάσμα το να μη παίρνεις φανατική θέση είναι δείγμα νηφαλιότητας, δημοκρατίας και επαγγελματικής σύνεσης.
    Όσο για τα κοινωνικά δίκτυα δεν έχω καλή γνώμη,συμφωνώ με τον Ε.Γ,πολλή φασαρία για το τίποτα. Μικροσυμφέροντα,μικροπρέπειες,μικροδιασυνδέσεις.Δεν χαίρεσαι που είσαι εκτός;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος23/10/13 16:47

    Βιβή μου,επιλογή δεν υπάρχει.Είναι ό,τι είναι ο καθένας τους μέσα στην ελληνική πραγματικότητα.Κάνε του κριτική αλύπητα για τη επικοινωνιακή μικροπρέπειά του αλλά αν βγάζει βιβλία που σε ενδιαφέρουν,τι θα κάνεις,δεν θα τα διαβάσεις ποτέ επειδή το αφεντικό ιδεολογικά είναι φλώρος;
    Παναγιώτης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος23/10/13 17:11

    Εσείς,αγαπητή φίλη,συνεχίστε με αυτό που κάνετε τόσο καλά,τις παρουσιάσεις ωραίων και ποιοτικών βιβλίων. Μέχρι τώρα ισορροπήσατε χάρις στην ευαισθησία που διακρίνει τα κείμενά σας αν και προβάλετε και εσείς πολιτικές απόψεις.Είναι απόψεις που δεν έχουν κομματικό μπούσουλα,χαρακτηρίζονται από οικολογική κυρίως αντίληψη και μακάρι να τις διατηρήσετε έτσι.
    Γιάννης Νικολαΐδης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος23/10/13 18:59

    Πόσα βιβλία αγοράζουμε πια;Αλλού είναι το ζήτημα,είναι στην έλλειψη δημοκρατίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης,στον υφέρποντα φασισμό των προσώπων.Αυτό δεν λες Βιβή;Καταλαβαίνω σωστά;
    Βάσω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Βασίλης23/10/13 19:38

    Προσθέτεις και εσύ και όλοι μας δια της συζήτησης έναν προβληματισμό στο τεράστιο θέμα που λέγεται κοινωνική δικτύωση και τρόποι επικοινωνίας αλλά θα συμφωνήσω με την προλαλήσασα ότι τελικά δεν αποκλείεται να είναι περισσότερο ζήτημα προσωπικού φασισμού και μικροπρέπειας.Λυπηρό βεβαίως αλλά προς τα εκεί τείνω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ανώνυμος24/10/13 17:07

    Στο φιλμ Fιght Club μέσα στο αεροπλάνο ο Πητ μιλάει στον Νόρτον για τους φίλους μιας χρήσης.Αυτούς που κάνεις δηλαδή σε μια πτήση,μια εκδρομή,μια βόλτα στο πάρκο.Σωστά.Με μερικούς συνδέεσαι και μετά, με τους πιο πολλούς όχι αλλά μπορεί να τους θυμάσαι συνδεδεμένους σε μια στιγμή της ζωής σου.Έτσι και με τους διαδικτυακούς.Είναι άλλη η φιλοσοφία αυτού του στυλ επικοινωνίας,εγώ λέω ότι έχει τα καλά της αλλά δεν την παίρνω και τοις μετρητοίς.
    Νένα

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου