Πιέρ Μπονάρ/Pierre Bonnarde (1867-1947) & Τζων Μπάνβιλ/John Banville



Με αφορμή την υπέροχη "Θάλασσα" του Τζων Μπάνβιλ

Και τα μαλλιά της ακόμη,αχυρένια σχεδόν μα που όταν ήταν βρεγμένα έπαιρναν την απόχρωση του γυαλισμένου σταριού,ήταν ελάχιστα πιο μακριά από τα δικά μου. Κουρευόταν σαν βαλές ιππότη,με μια φράντζα να κρέμεται πάνω από το ωραίο, ψηλό, παράξενα κυρτό μέτωπό της-το οποίο έμοιαζε εκπληκτικά, συνειδητοποιώ αίφνης,με το μέτωπο εκείνης της αχνής μορφής που βλέπουμε σε προφίλ να στέκει στην άκρη του Τραπεζιού μπροστά από το παράθυρο του πίνακα εκείνου με την φρουτιέρα,το βιβλίο και το παράθυρο,το οποίο με την σειρά του μοιάζει με πίνακα ακουμπισμένο σε καβαλέτο και ιδωμένο από πίσω.Τα πάντα για μένα είναι κάτι είναι κάτι άλλο,που σταδιακά παρατηρώ.
(απόσπασμα από το βιβλίο) 


"Τραπέζι Μπροστά από το Παράθυρο",1934-35 

"Marthe and  the Dog black",1905
"Nude in the Bath and Small Dog", 1941-1946

Μια μέρα του 1893,ο Πιερ Μπονάρ είδε μια κοπέλα να κατεβαίνει από ένα τραμ του Παρισιού και, γοητευμένος από την χλωμή,εύθραυστη ομορφιά της,την ακολούθησε μέχρι την δουλειά της σ΄ένα γραφείο τελετών,όπου περνούσε τις μέρες της κεντώντας μαργαριτάρια πάνω σε νεκρώσιμες γιρλάντες. Έτσι ο θάνατος τύλιξε από την πρώτη στιγμή την μαύρη κορδέλα του θανάτου γύρω από την ζωή τους. Σύντομα ο Πιέρ έκανε την γνωριμία της-υποθέτω ότι αυτά τα πράγματα διεκπεραιώνονταν με άνεση και υπεροψία στην Μπελ Επόκ-, και λίγο αργότερα εκείνη παράτησε την δουλειά της και κάθε τι  άλλο στην ζωή της και πήγε να ζήσει μαζί του.Του είπε ότι την έλεγαν Μαρτ ντε Μελινί κι ότι ήταν δεκαέξι χρόνων.Στην πραγματικότητα,κάτι που εκείνος θα ανακάλυπτε πάνω από τριάντα χρόνια αργότερα όταν επιτέλους αξιώθηκε να την παντρευτεί,το αληθινό της όνομα ήταν Μαρία Μπουρσέν κι όταν την είχε γνωρίσει δεν ήταν δεκαέξι αλλά γύρω στα εικοσιπέντε,όπως κι εκείνος.Έμελλε να μείνουν μαζί, στις χαρές και στις λύπες,ή καλύτερα στις λύπες και στις πιο μεγάλες λύπες,μέχρι τον θάνατό της, σχεδόν πενήντα χρόνια αργότερα.Ο Ταντέ Νατανσόν,ένας από τους πρώτους πάτρωνες του Μπονάρ,σε ένα χρονικό για τον ζωγράφο,περιγράφει με γρήγορες,ιμπρεσσιονιστικές πινελιές την νεραϊδένια Μαρτ, μιλώντας για το αγριωπό της βλέμμα  πουλιού,τα περπατήματά της στις μύτες των ποδιών.Ήταν κρυψίνους,ζηλιάρα,νοσηρά κτητική,υπέφερε από μανία καταδίωξης και ήταν μια φοβερή κι αμετανόητη υποχονδριακή.Το 1927 ο Μπονάρ αγόρασε ένα σπίτι,το Λε Μποσκέ, στην μικρή απρόσωπη κωμόπολη Λε Κανέ της Κυανής Ακτής,όπου έζησε δεμένος με την Μαρτ σε μια συχνά βασανιστική απομόνωση μέχρι τον θάνατό της δεκαπέντε χρόνια μετά. Στο Λε Μποσκέ εκείνη απόκτησε την συνήθεια να μένει στην μπανιέρα της με τις ώρες κι εκεί την ζωγράφισε ο Μπονάρ ξανά και ξανά, συνεχίζοντας την σειρά ακόμα κι αφού εκείνη είχε πεθάνει.Τα Λουτρά αποτελούν την θριαμβευτική κορύφωση του έργου της ζωής του.Στον πίνακα "Γυμνή στο Λουτρό, μ΄ένα Σκυλάκι" που άρχισε το 1941,έναν χρόνο πριν από τον θάνατο της Μαρτ και που δεν ολοκλήρωσε παρά το1946, εκείνη κείτεται εκεί ροδαλή,μωβ, χρυσαφένια,μια θεά που επιπλέει στον κόσμο,ανάλαφρη,διαχρονική·το ίδιο νεκρή όσο και ζωντανή ενώ δίπλα της στα πλακάκια είναι κουλουριασμένο το μικρό καφέ σκυλί της,το δικό της,ένα ντάσχουντ νομίζω,άγρυπνο πάνω στο χαλάκι του ή μπορεί να μην είναι χαλάκι μα ένα τετράγωνο κομμάτι ηλιακού φωτός που πέφτει από ένα αθέατο παράθυρο.
(απόσπασμα από το βιβλίο)



"Pot of Flowers", 1888

"The Dining Rroom in the Country",1913


"Momisa",1915



"A Young Girl"

"Child Eating Cherries",1895

"Corner of the Dining Room"

"Norman Earthenware" aka "A Pot from Rouen", 1910


"By the Sea, Under Pines",1925

"Boats in Port at Low Tide",1905

"Boulevard des Batignolles"


"Parisian Boulevard",1896


"A Plate oF Figs", 1921



"Pitcher", 1931


"Snowballs",1891



"The Door Window with Dog",1927




"Poppies"


"Sea Landscape",1900


"The Bourgeois Afternoon" aka "The Terrasse,Family",1900

"The Dressing Gown",1892

"The Terrasse,Children with Black Dog",1902

"The Yacht",1905

"Woman at her Window"

"Woman in a Blue Pelerine",1898

"Woman in a Checked Dress",1898

"Woman in a Polka Dot Dress",1898

"Young Wwoman in Front of the Window",1898


"At the Races Longchamp",1894

"At the Circus",1897


"Self  Portrait" 1889




Σχόλια